Στριπ-τιζ στην κυβέρνηση για τον ΤΑΡ από την Fitch: "Πολύ μικρός, πολύ λίγος"...
Με μία μελέτη που αποδομεί πλήρως την κυβερνητική θριαμβολογία για τον ΤΑΡ και βάζει τα πράγματα στην σωστή τους διάσταση, ο οίκος Fitch διατυπώνει την εκτίμηση ότι η επιλογή του Trans Adriatic Pipeline (TAP) για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Κασπία στην Ευρώπη δεν θα επιφέρει καμία πτώση των τιμών σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τον πολύ απλό λόγο ότι αντιστοιχεί μόλις στο 2% της πανευρωπαϊκής κατανάλωσης το ... "τεράστιο έργο" που λέει και ο Α.Σαμαράς.
Ένα "τεράστιο έργο" που το μόνο που κάνει είναι να ... απαλλοτριώνει χωράφια στην Βόρειο Ελλάδα, αφού ούτε καν πρόβλεψη υπάρχει για να αγοράζεται φυσικό αέριο σε προνομιακές τιμές ενώ δεν θα πληρώνονται καν τέλη διέλευσης στην Ελλάδα!
«Η απόφαση που ελήφθη την Παρασκευή να μεταφέρεται το φυσικό αέριο από την Κασπία στην Ευρώπη με τον Trans Adriatic Pipeline μέσω Ελλάδας και Ιταλίας σημαίνει ότι οι νέες προμήθειες δεν θα ασκήσουν πίεση προς τα κάτω στις τιμές του φυσικού αερίου» στην Ε.Ε.», αναφέρει η Fitch Ratings σε ανακοίνωσή της.
Εκτιμά δε ότι ο εναλλακτικός αγωγός Nabucco West, που απορρίφθηκε και περνούσε από την Ανατολική Ευρώπη, θα μπορούσε να επιφέρει μια μέτρια πτώση των τιμών λόγω της μεγαλύτερης δυναμικότητάς του και διότι θα συνέβαλε στην διαφοροποίηση των προμηθευτών στις χώρες που εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από το ρωσικό αέριο.
Άρα επιβεβαιώνεται απόλυτα αυτό που γράψαμε ότι η Ρωσία είναι από τους μεγάλους ευνοημένους της επιλογής του ΤΑΡ και ότι υπήρξε μια ας πούμε "ενεργειακή συμφωνία στιλ Γιάλτας"
«Ο αγωγός που επελέγη από την κοινοπραξία Shah Deniz II της οποίας ηγείται η BP και η οποία επιχειρεί στο Αζερμπαϊτζάν, θα έχει ετήσια δυναμικότητα 10 δισ. κυβικών μέτρων, ίση με περίπου το 2% της ευρωπαϊκής κατανάλωσης αερίου. Αυτό είναι απίθανο να αρκέσει για να επηρεάσει τις τιμές», υποστηρίζει η Fitch.
Όπως εξηγεί, ο αγωγός θα καταλήξει στην Ιταλία, η οποία ήδη διαθέτει άφθονες προμήθειες φυσικού αερίου από πηγές όπως η Ρωσία, η Αλγερία και η Λιβύη. Σύμφωνα με τη Fitch, αυτό σημαίνει πως διαθέτει την υποδομή για να καταστήσει δυνατή την διανομή αερίου από την Κασπία στην υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά είναι απίθανο να έχει κάποιο σημαντικό όφελος (σ.σ. η ίδια η Ιταλία) από την περαιτέρω διαφοροποίηση των προμηθευτών της.
«Ο απορριφθείς εναλλακτικός αγωγός, γνωστός ως Nabucco West, είχε δυναμικότητα μεταφοράς έως και 23 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου στην Ευρώπη κάθε χρόνο, αν συμπεριλαμβάνονταν δυνητικά κοιτάσματα στη Ρουμανία. Αν και αυτός θα είχε περισσότερες πιθανότητες να επηρεάσει τις τιμές, οι ενδεχόμενες επιπτώσεις του είχαν ήδη σημαντικά μειωθεί λόγω της προηγούμενης απόφασης να μειωθεί η προτεινόμενη χωρητικότητά του από τα 31 δισ. κυβικά μέτρα», επισημαίνει ο οίκος.
Εκτιμά, ωστόσο, πως υπάρχουν πολλοί άλλοι παράγοντες που θα μπορούσαν να συμβάλουν να μειωθούν περαιτέρω οι τιμές, περιλαμβανομένων των συνεπειών από την εκρηκτική ανάπτυξη των κοιτασμάτων σχιστολιθικού αερίου στις ΗΠΑ, την έμφαση που δίνεται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις αναιμικές προοπτικές ανάπτυξης στην Ευρώπη.
Η απόφαση χαρακτηρίζεται από τη Fitch «θετική για το πιστοληπτικό προφίλ της ρωσικής Gazpom (σ.σ: ότι ακριβώς έγραφε το defencenet.gr σήμερα εδώ), καθώς ο Nabucco West θα συνεπαγόταν πιο σκληρό ανταγωνισμό για τον αγωγό South Stream, δυναμικότητας 63 δισ. κυβικών μέτρων, που κατασκευάζεται από τον Δεκέμβριο του 2012» και «αρνητική για την OMV, μια από τις βασικές μετόχους του Nabucco West, αν και οι συνέπειες της (σ.σ. της απόρριψης του σχεδίου) θα είναι περιορισμένες, διότι το φυσικό αέριο αντιστοιχεί σε ένα μικρό κλάσμα των εσόδων της».
Στην ανακοίνωσή του ο οίκος καταλήγει ότι τα σχέδια για τον Nabucco West δεν έχουν εγκαταλειφθεί, καθώς θα μπορούσε να ανασχεδιαστεί για να μεταφέρει φυσικό αέριο από την Μαύρη Θάλασσα στην Ευρώπη. Όμως, σύμφωνα με τη Fitch, είναι ασαφές εάν τα αποθέματα φυσικού αερίου στη Μαύρη Θάλασσα είναι επαρκή για να δικαιολογήσουν ακόμα και την κατασκευή μιας μικρότερης εκδοχής του.
Με μία μελέτη που αποδομεί πλήρως την κυβερνητική θριαμβολογία για τον ΤΑΡ και βάζει τα πράγματα στην σωστή τους διάσταση, ο οίκος Fitch διατυπώνει την εκτίμηση ότι η επιλογή του Trans Adriatic Pipeline (TAP) για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Κασπία στην Ευρώπη δεν θα επιφέρει καμία πτώση των τιμών σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τον πολύ απλό λόγο ότι αντιστοιχεί μόλις στο 2% της πανευρωπαϊκής κατανάλωσης το ... "τεράστιο έργο" που λέει και ο Α.Σαμαράς.
Ένα "τεράστιο έργο" που το μόνο που κάνει είναι να ... απαλλοτριώνει χωράφια στην Βόρειο Ελλάδα, αφού ούτε καν πρόβλεψη υπάρχει για να αγοράζεται φυσικό αέριο σε προνομιακές τιμές ενώ δεν θα πληρώνονται καν τέλη διέλευσης στην Ελλάδα!
«Η απόφαση που ελήφθη την Παρασκευή να μεταφέρεται το φυσικό αέριο από την Κασπία στην Ευρώπη με τον Trans Adriatic Pipeline μέσω Ελλάδας και Ιταλίας σημαίνει ότι οι νέες προμήθειες δεν θα ασκήσουν πίεση προς τα κάτω στις τιμές του φυσικού αερίου» στην Ε.Ε.», αναφέρει η Fitch Ratings σε ανακοίνωσή της.
Εκτιμά δε ότι ο εναλλακτικός αγωγός Nabucco West, που απορρίφθηκε και περνούσε από την Ανατολική Ευρώπη, θα μπορούσε να επιφέρει μια μέτρια πτώση των τιμών λόγω της μεγαλύτερης δυναμικότητάς του και διότι θα συνέβαλε στην διαφοροποίηση των προμηθευτών στις χώρες που εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από το ρωσικό αέριο.
Άρα επιβεβαιώνεται απόλυτα αυτό που γράψαμε ότι η Ρωσία είναι από τους μεγάλους ευνοημένους της επιλογής του ΤΑΡ και ότι υπήρξε μια ας πούμε "ενεργειακή συμφωνία στιλ Γιάλτας"
«Ο αγωγός που επελέγη από την κοινοπραξία Shah Deniz II της οποίας ηγείται η BP και η οποία επιχειρεί στο Αζερμπαϊτζάν, θα έχει ετήσια δυναμικότητα 10 δισ. κυβικών μέτρων, ίση με περίπου το 2% της ευρωπαϊκής κατανάλωσης αερίου. Αυτό είναι απίθανο να αρκέσει για να επηρεάσει τις τιμές», υποστηρίζει η Fitch.
Όπως εξηγεί, ο αγωγός θα καταλήξει στην Ιταλία, η οποία ήδη διαθέτει άφθονες προμήθειες φυσικού αερίου από πηγές όπως η Ρωσία, η Αλγερία και η Λιβύη. Σύμφωνα με τη Fitch, αυτό σημαίνει πως διαθέτει την υποδομή για να καταστήσει δυνατή την διανομή αερίου από την Κασπία στην υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά είναι απίθανο να έχει κάποιο σημαντικό όφελος (σ.σ. η ίδια η Ιταλία) από την περαιτέρω διαφοροποίηση των προμηθευτών της.
«Ο απορριφθείς εναλλακτικός αγωγός, γνωστός ως Nabucco West, είχε δυναμικότητα μεταφοράς έως και 23 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου στην Ευρώπη κάθε χρόνο, αν συμπεριλαμβάνονταν δυνητικά κοιτάσματα στη Ρουμανία. Αν και αυτός θα είχε περισσότερες πιθανότητες να επηρεάσει τις τιμές, οι ενδεχόμενες επιπτώσεις του είχαν ήδη σημαντικά μειωθεί λόγω της προηγούμενης απόφασης να μειωθεί η προτεινόμενη χωρητικότητά του από τα 31 δισ. κυβικά μέτρα», επισημαίνει ο οίκος.
Εκτιμά, ωστόσο, πως υπάρχουν πολλοί άλλοι παράγοντες που θα μπορούσαν να συμβάλουν να μειωθούν περαιτέρω οι τιμές, περιλαμβανομένων των συνεπειών από την εκρηκτική ανάπτυξη των κοιτασμάτων σχιστολιθικού αερίου στις ΗΠΑ, την έμφαση που δίνεται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις αναιμικές προοπτικές ανάπτυξης στην Ευρώπη.
Η απόφαση χαρακτηρίζεται από τη Fitch «θετική για το πιστοληπτικό προφίλ της ρωσικής Gazpom (σ.σ: ότι ακριβώς έγραφε το defencenet.gr σήμερα εδώ), καθώς ο Nabucco West θα συνεπαγόταν πιο σκληρό ανταγωνισμό για τον αγωγό South Stream, δυναμικότητας 63 δισ. κυβικών μέτρων, που κατασκευάζεται από τον Δεκέμβριο του 2012» και «αρνητική για την OMV, μια από τις βασικές μετόχους του Nabucco West, αν και οι συνέπειες της (σ.σ. της απόρριψης του σχεδίου) θα είναι περιορισμένες, διότι το φυσικό αέριο αντιστοιχεί σε ένα μικρό κλάσμα των εσόδων της».
Στην ανακοίνωσή του ο οίκος καταλήγει ότι τα σχέδια για τον Nabucco West δεν έχουν εγκαταλειφθεί, καθώς θα μπορούσε να ανασχεδιαστεί για να μεταφέρει φυσικό αέριο από την Μαύρη Θάλασσα στην Ευρώπη. Όμως, σύμφωνα με τη Fitch, είναι ασαφές εάν τα αποθέματα φυσικού αερίου στη Μαύρη Θάλασσα είναι επαρκή για να δικαιολογήσουν ακόμα και την κατασκευή μιας μικρότερης εκδοχής του.