Πειραματικός ερευνητής, καθηγητής και συγγραφέας παρατηρεί υποσυνείδητη
ταύτιση του συμβόλου του μαιάνδρου με πυροβολισμό σε σίριαλ που
προβάλλεται σε ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ στην τηλεόραση.
Ο Σπύρος Καμπιώτης, καθηγητής και ερευνητής, αφιέρωσε όλο του το πρωινό της 27ης Ιουλίου 2013 για να αναρτήσει στο διαδίκτυο κάτι που τυχαία παρατήρησε βλέποντας το διαφημιστικό τρέιλερ του σίριαλ που προβάλλεται σε επανάληψη “Πρόβα Νυφικού” από γνωστό τηλεοπτικό σταθμό. Θεωρώντας την τυχαία αυτή παρατήρηση πολύ σημαντική για τις πληροφορίες στις οποίες υποβαλλόμαστε ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ, έσπευσε ακόμη και μέσα από το προφίλ του στο κοινωνικό δίκτυο του facebook να φροντίσει να διαδοθεί η ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΗ ΑΥΤΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ όσο γίνεται περισσότερο! Για την καλύτερη κατανόηση της παρατήρησής του, στην αρχή παραθέτει μια μικρή αναφορά στο θεωρητικό μέρος των υποσυνείδητων μηνυμάτων που μπορούν να μεταδοθούν και μέσω της τηλεόρασης. Ο ίδιος μας διευκρινίζει πως θα προσπαθήσει σύντομα και περιεκτικά να μας δώσει να καταλάβουμε το θεωρητικό αυτό μέρος και σημειώνει πως: “Αν ας κουράζει το θεωρητικό μέρος, την πρώτη παράγραφο που ακολουθεί, παραλείψτε τη.”
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο του κ. Καμπιώτη:
Ένα από τα μαθήματα κορμού που δίδασκα στο πανεπιστήμιο σε μεταπτυχιακό επίπεδο ήταν εκείνο της ψυχοφυσικής (κλάδος της ψυχολογίας). Τι είναι η ψυχοφυσική; Είναι κλάδος της πειραματικής ψυχολογίας. Αντικείμενο της μελέτης της είναι οι σχέσεις ψυχικής ζωής και φυσικού κόσμου, αισθήματος και ερεθισμού. Ο όρος ψυχοφυσική εισήχθηκε από τον Γούσταβ Φέχνερ το 1860, ο οποίος θεωρείται ο θεμελιωτής της ψυχοφυσικής. Ο ίδιος κάνοντας χρήση των μελετών του Βέμπερ διατύπωσε με μαθηματικούς τύπους το νόμο μεταξύ φυσικών ερεθισμών και ψυχικών απαντήσεων.
Σε περίπτωση που οι τιμές εκφράζουν ελάχιστη ποσότητα (μονάδων πληροφορίας), που είναι αναγκαία για να γίνει αισθητός ο ερεθισμός, γίνεται λόγος περί “απολύτου κατωφλίου” του αισθήματος όπως π.χ. για το ορατό φάσμα το κατώτερο κατώφλιο βρίσκεται στο κόκκινο και το ανώτερο στο ιώδες. Ως “διαφορικό κατώφλιο” νοείται αντίθετα η ελάχιστη διαφορά έντασης μεταξύ δύο ερεθισμών του ίδιου τύπου, που χρειάζονται στο υποκείμενο για να διακρίνει ότι είναι διαφορετικοί. Οι μέθοδοι αυτοί είναι ποσοτικές και κάνουν χρήση της στατιστικής επεξεργασίας.
Χονδρικά και για να το πούμε απλά δηλαδή, μιλάμε για το κατά πόσο κάθε άτομο αντιδρά στα φυσικά ερεθίσματα, όπως για παράδειγμα τις προσλαμβάνουσες εικόνες μέσω του ματιού και την επεξεργασία τους απο τον εγκέφαλο.
Για να γνωρίζετε, το μάτι έχει την δυνατότητα να “συλλαμβάνει” με ταχύτητα ενός δέκατου έκτου του δευτερολέπτου 1/16 sec. ΔΗΛΑΔΗ ΤΟ ΜΑΤΙ ΣΥΛΛΑΜΒΑΝΕΙ 16 ΚΑΡΕ (Ακίνητες εικόνες το δευτερόλεπτο). Συνυπολογίστε ότι οι ταινίες που παρακολουθείτε είτε στην τηλεόραση είτε στον κινηματόγραφο εκτυλίσσονται περίπου μεταξύ 24-26 καρέ το δευτερόλεπτο.
ΚΑΙ ΕΔΩ ΑΡΧΙΖΕΙ ΤΟ ΗΘΙΚΟ ΠΑΡΕΜΒΑΤΙΚΟ “ΠΑΡΑΜΥΘΙ”:
Μεγάλο μέρος της προπαγάνδας και καθοδήγησης του πλήθους σε συγκεκριμένες συμπεριφορές ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ από αυτή την ικανότητα του ματιού. Είναι ήδη γνωστό ότι σε διαφημίσεις είτε εμπορικού είτε πολιτικού περιεχομένου οι εταιρίες χρησιμοποιούν αισχρώς και δολίως την μέθοδο ως εξής. Μέσα στη ροή της ταινίας (θυμάστε 26 καρέ ανα δευτερόλεπτο) κάθε τόσο ΒΑΖΟΥΝ και ένα frame (καρέ ή ακίνητη εικόνα) εντελώς άσχετο και ανάλογο με το τι επιδιώκουν. Λόγω της ταχύτητας ο θεατής δεν αντιλαμβάνεται (σε συνειδητό επίπεδο) αυτό το ξεχωριστό καρέ. ΟΜΩΣ Ο ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ ΤΟ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΙ. ΟΤΑΝ ΤΟ ΚΑΤΑΓΡΑΨΕΙ ΤΟΤΕ ΤΟ ΑΤΟΜΟ ΥΠΟΣΥΝΕΙΔΗΤΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΙ ΤΑΣΕΙΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ.
ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΤΑ ΣΟΒΑΡΑ.
ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΓΡΑΦΩ ΑΥΤΑ ΚΑΙ ΚΑΘΟΜΑΙ ΝΑ ΣΑΣ ΚΑΝΩ ΜΑΘΗΜΑ;
Σήμερα λοιπόν το πρωί πίνοντας τον καφέ μου και παρακολουθώντας λίγο τηλεόραση, και συγκεκριμένα στον σταθμό ΑΝΤ1, “έπεσα” σε ένα διαφημιστικό τρέιλερ που διαφήμιζε μια σειρά του Κώστα Κουτσομύτη. Η σειρά ονομάζεται “Πρόβα Νυφικού” και προβάλλεται σε ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ. Με αδιαφορία έπινα λοιπόν τον καφέ μου και έριχνα και καμιά ματιά στο γυαλί, για να “ανοίξει” το μάτι. Κατεβάζοντας το φλυτζάνι στο πιατάκι, σηκώνω το κεφάλι και ΔΙΑΟΛΕ, εκείνη την στιγμή το μάτι μου έπεσε ΑΚΡΙΒΩΣ στο ένθετο ΚΑΡΕ. Είναι αυτό που λένε “ο Θεός αγαπάει τον κλέφτη αλλά αγαπάει και τον νοικοκύρη”. Δεν πίστευα στα μάτια μου. Ρωτάω την γυναίκα μου αν αντιλήφτηκε τίποτα. Μου λέει “όχι”. Τότε τα παρατάω και ψάχνω και βρίσκω το τρέιλερ στο διαδίκτυο. Το βάζω σε ειδικό πρόγραμμα που είχα για επεξεργασίες στο πανεπιστήμιο και το πάω καρέ καρέ σε αργή κίνηση. Και “Ω του θαύματος” στο 0,45 δευτ. πέφτω στο επίμαχο ΚΑΡΕ.
Η ιστορία που εκτυλίσσεται στο σήριαλ έχει να κάνει με Γερμανούς στρατιώτες, ιστορίες αισθήματος, εκτελέσεις, φόνους, Ναζί, και τα τοιαύτα. Προσέξτε λοιπόν στο 0,45 καρέ που κάποιος πυροβολεί κάποιον. Στην αναλαμπή του πυροβολισμού, (σημειωτέον, όταν παρακολουθείς συγκεντρωμένος δεν το αντιλαμβάνεσαι με τίποτα λόγω της ταχύτητας των καρέ) εμφανίζεται ένας Μαίανδρος.
ΤΙ ΔΟΥΛΕΙΑ ΛΟΙΠΟΝ ΕΧΕΙ ΕΝΑ ΚΑΡΕ ΕΝΘΕΤΟ ΜΕ ΤΟΝ ΜΑΙΑΝΔΡΟ ΣΤΗΝ ΑΝΑΛΑΜΠΗ; ΠΟΙΟΣ Ο ΛΟΓΟΣ ΥΠΑΡΞΗΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΚΑΡΕ ΣΕ ΜΙΑ ΣΚΗΝΗ ΠΥΡΟΒΟΛΙΣΜΟΥ, ΣΕ ΜΙΑ ΣΕΙΡΑ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΠΟΥ ΕΞΕΛΙΣΣΕΤΑΙ ΣΕ ΝΑΖΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ; ΓΙΑΤΙ ΠΕΡΝΑΝΕ ΥΠΟΣΥΝΕΙΔΗΤΑ ΜΥΝΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΠΟΥ ΒΙΩΝΟΥΜΕ ΜΕ ΕΝΑΝ ΤΕΤΟΙΟ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟ; ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΟΔΗΓΗΣΟΥΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ;
ΓΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΟ ΑΛΗΘΕΣ ΣΑΣ ΠΑΡΑΘΕΤΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟ ΕΠΙΜΑΧΟ ΚΑΡΕ.
ΚΑΙ ΑΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΑΣ ΤΟ ΔΙΑΨΕΥΣΟΥΝ. ΘΑ ΠΑΡΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΜΕΤΡΑ;
Ή τους ενδιαφέρει να αιματοκυλίσουν τον κόσμο;
ΝΑ ΓΙΑΤΙ ΦΩΝΑΖΩ ΚΑΙ ΛΕΩ ΠΡΟΣΟΧΗ! ΞΑΝΑ ΚΑΙ ΞΑΝΑ ΦΙΛΤΡΟ ΣΤΗΝ ΣΚΕΨΗ ΣΑΣ. ΑΝΑΡΩΤΗΘΕΙΤΕ ΑΝ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΚΕΠΤΟΣΑΣΤΕ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΟ ΣΑΣ Ή ΕΙΝΑΙ ΔΟΛΙΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΠΟΥ ΣΑΣ ΕΧΟΥΝ ΠΕΡΑΣΕΙ ΜΕ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΧΕΙΡΑΓΩΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΛΗΘΟΥΣ.
Σπ. Καμπιώτης
Καθηγητής, πειραματικός ερευνητής, συγγραφέας
Ο Σπύρος Καμπιώτης, καθηγητής και ερευνητής, αφιέρωσε όλο του το πρωινό της 27ης Ιουλίου 2013 για να αναρτήσει στο διαδίκτυο κάτι που τυχαία παρατήρησε βλέποντας το διαφημιστικό τρέιλερ του σίριαλ που προβάλλεται σε επανάληψη “Πρόβα Νυφικού” από γνωστό τηλεοπτικό σταθμό. Θεωρώντας την τυχαία αυτή παρατήρηση πολύ σημαντική για τις πληροφορίες στις οποίες υποβαλλόμαστε ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ, έσπευσε ακόμη και μέσα από το προφίλ του στο κοινωνικό δίκτυο του facebook να φροντίσει να διαδοθεί η ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΗ ΑΥΤΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ όσο γίνεται περισσότερο! Για την καλύτερη κατανόηση της παρατήρησής του, στην αρχή παραθέτει μια μικρή αναφορά στο θεωρητικό μέρος των υποσυνείδητων μηνυμάτων που μπορούν να μεταδοθούν και μέσω της τηλεόρασης. Ο ίδιος μας διευκρινίζει πως θα προσπαθήσει σύντομα και περιεκτικά να μας δώσει να καταλάβουμε το θεωρητικό αυτό μέρος και σημειώνει πως: “Αν ας κουράζει το θεωρητικό μέρος, την πρώτη παράγραφο που ακολουθεί, παραλείψτε τη.”
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο του κ. Καμπιώτη:
Ένα από τα μαθήματα κορμού που δίδασκα στο πανεπιστήμιο σε μεταπτυχιακό επίπεδο ήταν εκείνο της ψυχοφυσικής (κλάδος της ψυχολογίας). Τι είναι η ψυχοφυσική; Είναι κλάδος της πειραματικής ψυχολογίας. Αντικείμενο της μελέτης της είναι οι σχέσεις ψυχικής ζωής και φυσικού κόσμου, αισθήματος και ερεθισμού. Ο όρος ψυχοφυσική εισήχθηκε από τον Γούσταβ Φέχνερ το 1860, ο οποίος θεωρείται ο θεμελιωτής της ψυχοφυσικής. Ο ίδιος κάνοντας χρήση των μελετών του Βέμπερ διατύπωσε με μαθηματικούς τύπους το νόμο μεταξύ φυσικών ερεθισμών και ψυχικών απαντήσεων.
Σε περίπτωση που οι τιμές εκφράζουν ελάχιστη ποσότητα (μονάδων πληροφορίας), που είναι αναγκαία για να γίνει αισθητός ο ερεθισμός, γίνεται λόγος περί “απολύτου κατωφλίου” του αισθήματος όπως π.χ. για το ορατό φάσμα το κατώτερο κατώφλιο βρίσκεται στο κόκκινο και το ανώτερο στο ιώδες. Ως “διαφορικό κατώφλιο” νοείται αντίθετα η ελάχιστη διαφορά έντασης μεταξύ δύο ερεθισμών του ίδιου τύπου, που χρειάζονται στο υποκείμενο για να διακρίνει ότι είναι διαφορετικοί. Οι μέθοδοι αυτοί είναι ποσοτικές και κάνουν χρήση της στατιστικής επεξεργασίας.
Χονδρικά και για να το πούμε απλά δηλαδή, μιλάμε για το κατά πόσο κάθε άτομο αντιδρά στα φυσικά ερεθίσματα, όπως για παράδειγμα τις προσλαμβάνουσες εικόνες μέσω του ματιού και την επεξεργασία τους απο τον εγκέφαλο.
Για να γνωρίζετε, το μάτι έχει την δυνατότητα να “συλλαμβάνει” με ταχύτητα ενός δέκατου έκτου του δευτερολέπτου 1/16 sec. ΔΗΛΑΔΗ ΤΟ ΜΑΤΙ ΣΥΛΛΑΜΒΑΝΕΙ 16 ΚΑΡΕ (Ακίνητες εικόνες το δευτερόλεπτο). Συνυπολογίστε ότι οι ταινίες που παρακολουθείτε είτε στην τηλεόραση είτε στον κινηματόγραφο εκτυλίσσονται περίπου μεταξύ 24-26 καρέ το δευτερόλεπτο.
ΚΑΙ ΕΔΩ ΑΡΧΙΖΕΙ ΤΟ ΗΘΙΚΟ ΠΑΡΕΜΒΑΤΙΚΟ “ΠΑΡΑΜΥΘΙ”:
Μεγάλο μέρος της προπαγάνδας και καθοδήγησης του πλήθους σε συγκεκριμένες συμπεριφορές ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ από αυτή την ικανότητα του ματιού. Είναι ήδη γνωστό ότι σε διαφημίσεις είτε εμπορικού είτε πολιτικού περιεχομένου οι εταιρίες χρησιμοποιούν αισχρώς και δολίως την μέθοδο ως εξής. Μέσα στη ροή της ταινίας (θυμάστε 26 καρέ ανα δευτερόλεπτο) κάθε τόσο ΒΑΖΟΥΝ και ένα frame (καρέ ή ακίνητη εικόνα) εντελώς άσχετο και ανάλογο με το τι επιδιώκουν. Λόγω της ταχύτητας ο θεατής δεν αντιλαμβάνεται (σε συνειδητό επίπεδο) αυτό το ξεχωριστό καρέ. ΟΜΩΣ Ο ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ ΤΟ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΙ. ΟΤΑΝ ΤΟ ΚΑΤΑΓΡΑΨΕΙ ΤΟΤΕ ΤΟ ΑΤΟΜΟ ΥΠΟΣΥΝΕΙΔΗΤΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΙ ΤΑΣΕΙΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ.
ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΤΑ ΣΟΒΑΡΑ.
ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΓΡΑΦΩ ΑΥΤΑ ΚΑΙ ΚΑΘΟΜΑΙ ΝΑ ΣΑΣ ΚΑΝΩ ΜΑΘΗΜΑ;
Σήμερα λοιπόν το πρωί πίνοντας τον καφέ μου και παρακολουθώντας λίγο τηλεόραση, και συγκεκριμένα στον σταθμό ΑΝΤ1, “έπεσα” σε ένα διαφημιστικό τρέιλερ που διαφήμιζε μια σειρά του Κώστα Κουτσομύτη. Η σειρά ονομάζεται “Πρόβα Νυφικού” και προβάλλεται σε ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ. Με αδιαφορία έπινα λοιπόν τον καφέ μου και έριχνα και καμιά ματιά στο γυαλί, για να “ανοίξει” το μάτι. Κατεβάζοντας το φλυτζάνι στο πιατάκι, σηκώνω το κεφάλι και ΔΙΑΟΛΕ, εκείνη την στιγμή το μάτι μου έπεσε ΑΚΡΙΒΩΣ στο ένθετο ΚΑΡΕ. Είναι αυτό που λένε “ο Θεός αγαπάει τον κλέφτη αλλά αγαπάει και τον νοικοκύρη”. Δεν πίστευα στα μάτια μου. Ρωτάω την γυναίκα μου αν αντιλήφτηκε τίποτα. Μου λέει “όχι”. Τότε τα παρατάω και ψάχνω και βρίσκω το τρέιλερ στο διαδίκτυο. Το βάζω σε ειδικό πρόγραμμα που είχα για επεξεργασίες στο πανεπιστήμιο και το πάω καρέ καρέ σε αργή κίνηση. Και “Ω του θαύματος” στο 0,45 δευτ. πέφτω στο επίμαχο ΚΑΡΕ.
Η ιστορία που εκτυλίσσεται στο σήριαλ έχει να κάνει με Γερμανούς στρατιώτες, ιστορίες αισθήματος, εκτελέσεις, φόνους, Ναζί, και τα τοιαύτα. Προσέξτε λοιπόν στο 0,45 καρέ που κάποιος πυροβολεί κάποιον. Στην αναλαμπή του πυροβολισμού, (σημειωτέον, όταν παρακολουθείς συγκεντρωμένος δεν το αντιλαμβάνεσαι με τίποτα λόγω της ταχύτητας των καρέ) εμφανίζεται ένας Μαίανδρος.
ΤΙ ΔΟΥΛΕΙΑ ΛΟΙΠΟΝ ΕΧΕΙ ΕΝΑ ΚΑΡΕ ΕΝΘΕΤΟ ΜΕ ΤΟΝ ΜΑΙΑΝΔΡΟ ΣΤΗΝ ΑΝΑΛΑΜΠΗ; ΠΟΙΟΣ Ο ΛΟΓΟΣ ΥΠΑΡΞΗΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΚΑΡΕ ΣΕ ΜΙΑ ΣΚΗΝΗ ΠΥΡΟΒΟΛΙΣΜΟΥ, ΣΕ ΜΙΑ ΣΕΙΡΑ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΠΟΥ ΕΞΕΛΙΣΣΕΤΑΙ ΣΕ ΝΑΖΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ; ΓΙΑΤΙ ΠΕΡΝΑΝΕ ΥΠΟΣΥΝΕΙΔΗΤΑ ΜΥΝΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΠΟΥ ΒΙΩΝΟΥΜΕ ΜΕ ΕΝΑΝ ΤΕΤΟΙΟ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟ; ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΟΔΗΓΗΣΟΥΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ;
ΓΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΟ ΑΛΗΘΕΣ ΣΑΣ ΠΑΡΑΘΕΤΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟ ΕΠΙΜΑΧΟ ΚΑΡΕ.
ΚΑΙ ΑΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΑΣ ΤΟ ΔΙΑΨΕΥΣΟΥΝ. ΘΑ ΠΑΡΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΜΕΤΡΑ;
Ή τους ενδιαφέρει να αιματοκυλίσουν τον κόσμο;
ΝΑ ΓΙΑΤΙ ΦΩΝΑΖΩ ΚΑΙ ΛΕΩ ΠΡΟΣΟΧΗ! ΞΑΝΑ ΚΑΙ ΞΑΝΑ ΦΙΛΤΡΟ ΣΤΗΝ ΣΚΕΨΗ ΣΑΣ. ΑΝΑΡΩΤΗΘΕΙΤΕ ΑΝ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΚΕΠΤΟΣΑΣΤΕ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΟ ΣΑΣ Ή ΕΙΝΑΙ ΔΟΛΙΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΠΟΥ ΣΑΣ ΕΧΟΥΝ ΠΕΡΑΣΕΙ ΜΕ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΧΕΙΡΑΓΩΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΛΗΘΟΥΣ.
Σπ. Καμπιώτης
Καθηγητής, πειραματικός ερευνητής, συγγραφέας
0 σχόλια :