Τους έρχεται πιο φτηνό να διαλύσουν την Τουρκία παρά να υλοποιήσουν τον East Med!

Φώτο ενδεικτική των εξελίξεων που βιώνουμε

Ερεθίζουν άσχημα τον Τούρκο και αυτό φαίνεται από τις καθημερινές δηλώσεις του κ. Ερντογάν που επιδεινώνονται με την δυσλεκτική ρηχότητα τους. Μόλις άκουσε ο τούρκος για East Med αφήνιασε στην κυριολεξία, καθότι προσπαθούν να τον απαξιώσουν σαν χώρα κλειδί – κόμβο ενεργειακής ροής.

Και αναρωτιέται ο Tούρκος, πως μπορούν να κατασκευάσουν αυτόν τον αγωγό σε τέτοια βάθη, ώστε να τον υπερκεράσουν,  ενώ ο πρώτος σχεδιασμός ήθελε όλα τα ενεργειακά αποθέματα της λεκάνης της Ανατολικής Μεσογείου να διαβούν μέσω της χώρας του.

Εδώ τίθενται μεγάλα ερωτήματα:

Πως μπορούν να χαράξουν ένα τέτοιο αγωγό σε υποθαλάσσια βάθη που μπορούν σε κάποιες περιπτώσεις να ξεπερνούν τα 4000μ, σε γειτνίαση με συγκλίνουσες λιθοσφαιρικές πλάκες και σε ιζηματογενή ενεργά λασποηφαίστεια;

Εκεί κάτω στον βυθό του Λεβιάθαν στην λεκάνη της Αν. Μεσογείου νομίζεις ότι βρίσκεσαι στο εξώτερο διάστημα, ενώ μεταξύ Καρπάθου και Κρήτης το έδαφος του βυθού ταρακουνιέται από καθημερινούς σεισμούς.

Λίγο πιο πάνω στο ΑΙΓΑΙΟ τα πράγματα είναι πιο δύσκολα.

Η Παρασκευή Νομικού, βασικό μέλος της ερευνητικής ομάδας λέει στο Newsbomb:

"Ο βυθός του Αιγαίου, ανάμεσα στη Σαντορίνη και στην Αμοργό κρύβει συνολικά πέντε μεγάλα ρήγματα μήκους άνω των 20 χιλιομέτρων το καθένα, τα οποία μπορούν να δώσουν σεισμούς μεγέθους 6,5 έως 7,3 βαθμών. Υπάρχουν επίσης τουλάχιστον 20 υποθαλάσσια ηφαίστεια, αλλά μόνο ο Κολούμπος κοντά στη Σαντορίνη φαίνεται να είναι ενεργός.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ερευνητών, εκτός από το ρήγμα της Αμοργού που «έδρασε» πριν περίπου 60 χρόνια και το οποίο χρειάζεται κάποιους αιώνες για να ξαναενεργοποιηθεί, τα υπόλοιπα ρήγματα μπορούν να δώσουν σεισμό, χωρίς όμως να είναι δυνατό να προσδιορισθεί χρονικά αν αυτός θα συμβεί σε μερικά χρόνια ή σε δεκάδες χρόνια.

Όσον αφορά τον κίνδυνο ενός μελλοντικού τσουνάμι, οι επιστήμονες εκτιμούν ότι η περιοχή έχει το σεισμικό δυναμικό που χρειάζεται (μέγεθος σεισμού περίπου 7), καθώς και πολλά απότομα ασταθή πρανή με μεγάλες μορφολογικές κλίσεις κατά μήκος των ρηξιγενών υποθαλάσσιων κρημνών, που μπορούν να δώσουν τσουνάμι, εφόσον ενεργοποιηθούν, όπως έγινε το 1956 με το μεγαλύτερο τσουνάμι του 20ου αιώνα στη Μεσόγειο" . 

Υπάρχουν και άλλα "πως" ...

East Med: ένα σημαντικό αλλά όχι άμεσα υλοποιήσιμο έργο

«Ωστόσο, πρέπει να έχουμε στο νου μας ότι αυτή τη στιγμή ο East Med, ένα έργο που μπορεί να κοστίσει ακόμη και 10 δισεκατομμύρια δολάρια (μόνο η τελική μελέτη σκοπιμότητας θα κοστίσει κοντά στα 100 εκατομμύρια), δεν είναι κάτι που θα υλοποιηθεί άμεσα.

Για να είναι συμφέρουσα η κατασκευή ενός τέτοιου υποθαλάσσιου αγωγού (όπου το πλεονέκτημα να είναι απρόσβλητο από κλασικές τρομοκρατικές μεθόδους συνδυάζεται με το υψηλό κόστος κατασκευής) απαιτούνται αθροιστικά ποσότητες πάνω από 10 τρισ. κυβικά πόδια ποδιών. Αυτή τη στιγμή αυτές δεν υπάρχουν, ούτε στην ισραηλινή, ούτε στην κυπριακή ΑΟΖ, παρά μόνο στην αιγυπτιακή, όπου υπάρχει το κοίτασμα Zhor με πάνω από 30 τρισ. κυβικά πόδια.», γράφει ο Παναγιώτης Σωτήρης, στο in.gr 

Βλέπουμε πως πριν ακόμη μπει στις ράγες της υλοποίησης, το «πρότζεκτ» East Med, έχει να αντιμετωπίσει σωρεία εμποδίων, πέραν των τεχνικών και μηχανολογικών δυσκολιών ενός τόσο τολμηρού υποβρύχιου εγχειρήματος.

Εξωγενείς Παράγοντες Υλοποίησης

Γράφει ο Σταύρος Πετρολέκας στο Europeanbusiness: 
"Οι τεχνικές δυσκολίες και κίνδυνοι που υπάρχουν, ειδικά ως προς τα υποθαλάσσια τμήματα μεταξύ κοιτάσματος Λεβιάθαν και ακτών Πελοποννήσου (~1300 χλμ) με τις μεγάλες πιέσεις που ασκούνται σε τέτοια βάθη στις σωληνώσεις και εγκαταστάσεις του αγωγού, αλλά και την ανώμαλη γεωμορφολογία του πυθμένα κατά μήκος της διαδρομής, δεν πρέπει να υποτιμούνται. Ούτε από πλευράς μηχανολογικής πολυπλοκότητος, αλλά ούτε και από πλευράς κατασκευαστικού ρίσκου. Αλλά δεν είναι δυσκολίες τεχνικώς ανυπέρβλητες. Μόνο που έρχονται με αλμυρό τίμημα!

Σοβαρό πρόβλημα προκύπτει από την πολύ υψηλή δαπάνη κατασκευής αυτού του υποθαλάσσιου βραχίονα του αγωγού.

Βεβαίως, προκειμένου να καλυφθούν τα αναγκαία κόστη, αυτά θα μεταφερθούν στη τιμή πώλησης του αερίου. Μόνο που εδώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ειδικών (Gina Cohen, Κάρολος Έλληνας, κ.α.) η τελική αυτή τιμή κινδυνεύει

να είναι σχεδόν διπλάσια από τις τιμές που πωλούν φυσικό αέριο μεγάλοι παραγωγοί και προμηθευτές της Ευρώπης, κυρίως οι Ρωσία Νορβηγία, Αλγερία, δια αγωγού, και ως LNG το Κατάρ, και ολοένα περισσότερο, οι ΗΠΑ.

Η επιλογή Εast Med….. είναι κάτι σαν «Plan B». Αυτή την αμφισημία έρχεται πρόσφατα να ξεκαθαρίσει – εν μέρει – ανακοίνωση της διαχειρίστριας (operator) του τεμαχίου 10, της Exxon Mobil, την μεγαλύτερη ιδιωτική πετρελαϊκή στο κόσμο. Όπου πράγματι, ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, Tristan Asprey, δηλώνει ευθαρσώς πως, εφ’ όσον ανακαλυφθούν επαρκείς ποσότητες φυσικού αερίου, η προτιμότερη μεταξύ άλλων – και εμπορικά βιώσιμη – επιλογή είναι η ανέγερση τερματικού σταθμού υγροποίησης στην Κύπρο.»  

Οι υπογραφές έπεσαν παρουσία των ΗΠΑ για την έναρξη της μελέτης και κατασκευής του East Med και άρχισε το δράμα του Ερντογάν.

Αν αφήσει να περάσει ο East Med από την εύκολη και φτηνή λύση της ηπειρωτικής Tουρκίας, θα θεωρηθεί  «casus belli» από τον Ρώσο που υλοποιεί τον Turkish stream.

Αν δεν συμπορευθεί με το ενεργειακό πλάνο της Δύσης όσο αφορά την μεταφορά, τότε είναι υποχρεωμένος να κοιμάται με εφιάλτες, ότι στους πρώην συμμάχους του, έρχεται πιο φτηνά να τον ξεπεράσουν πολιτικά για να μην επιβαρυνθούν με τα κολοσσιαία κόστη της κατασκευής του εν λόγω αγωγού δια μέσου των μεγάλων υποθαλασσίων αντικλίνων της Αν. Μεσογείου.

Οι ΗΠΑ είναι αποφασισμένες να απεξαρτήσουν την Ευρώπη από το φτηνό ρωσικό αέριο και για αυτό θα κάνουν τα πάντα.

Σε αυτό το φοβερό παιχνίδι που παίζεται το τυράκι στην φάκα λέγεται ...Ελλάς!

Όμως ψάλλουμε…
«Χαίρε τύραννον  απάνθρωπον  εκβαλούσα της αρχής» 
Β΄Χαιρετισμοί

ΣΤΩΜΕΝ ΚΑΛΩΣ

0 σχόλια :

Blogger Template by Clairvo